Nowe systemy wspomagające Mercedes-Benz z rodziny Intelligent Drive w nieznanym dotąd stopniu wspomagają kierowcę, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak
i komfort prowadzenia.
Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę
podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją,
rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem.
Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST o regulowanej czułości, ostrzegający przed
nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia
zjechaniu samochodu z toru jazdy.
Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy, czyniący z Klasy E najinteligentniejszą limuzynę w segmencie, zawiera między innymi:
-
DRIVE PILOT
: system ten reprezentuje kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku jazdy autonomicznej. Jako Distance Pilot DISTRONIC potrafi nie tylko automatycznie
utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu autostradach i drogach pozamiejskich, ale - po raz pierwszy - może też za nim podążać do
prędkości 210 km/h. Zwiększa to wygodę kierowcy, który nie musi używać pedału gazu ani hamulca i może korzystać z szerokiego wsparcia półautonomicznego
układu Steering Pilot - nawet w łagodnych zakrętach.
Druga unikalna funkcja: do prędkości 130 km/h układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu - otaczających
pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą
kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Podobną rolę odgrywa rozszerzona funkcja start/stop, która automatycznie uruchamia silnik w
ciągu 30 s od zatrzymania zainicjowanego przez Distance Pilot DISTRONIC na autostradach lub drogach o podobnej kategorii.
Kolejna nowość to opracowana z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia funkcja Speed Limit Pilot. W połączeniu z COMAND Online może ona
samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji (np. 50
km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h na drogach pozamiejskich). Dodatkową innowacją DRIVE PILOT jest system aktywnej zmiany pasa ruchu Active Lane-change Assistant. W oparciu o dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych
- może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas, np. podczas wyprzedzania. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co
najmniej 2 s, Active Lane-change Assistant - dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego - doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile
czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.
-
Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania ruchu poprzecznego
: w porównaniu z wersją standardową system ten reaguje na pojazdy i pieszych przy wyższych prędkościach. Co więcej, może on wykryć ruch poprzeczny na
skrzyżowaniach i, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Po raz pierwszy potrafi również rozpoznać
niebezpieczne sytuacje na końcu korka, gdzie nie ma miejsca na „ucieczkę” przed kolizją, i znacznie wcześniej zainicjować wtedy hamowanie autonomiczne.
W rezultacie możliwe jest całkowite uniknięcie zderzeń przy prędkości do 100 km/h lub znacznie ograniczenie skutków wypadków, do których dojdzie
powyżej 100 km/h.
-
Evasive Steering Assist
: kolejny nowy system, idealnie uzupełniający funkcję wykrywania przechodniów w ramach Active Brake Assist. Jeśli w sytuacji niebezpiecznej kierowca
celowo lub odruchowo rozpocznie manewr wymijania, Evasive Steering Assist może wspomóc jego przeprowadzenie dzięki przyłożeniu w układzie kierowniczym
precyzyjnie obliczonego momentu skręcającego. Pozwala to bezpiecznie wykonać cały manewr - pomaga w kontrolowany sposób ominąć przechodnia, a następnie
znacznie ułatwia powrót na pierwotny tor jazdy.
-
Zaawansowane systemy wspomagające
: do grona inteligentnych układów wspomagających, wchodzących w skład nowego pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, należą także sprawdzone systemy
ochronne o dodatkowo rozwiniętej funkcjonalności. Asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist chroni kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
- jeśli wykryje taką sytuację, koryguje tor jazdy poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie pojazdu. Reaguje również na linie przerywane i
zagrożenie kolizją, np. z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka lub przeprowadzającym manewr wyprzedzania. Asystent martwego pola Active Blind Spot
Assist może teraz ostrzegać o ryzyku zderzenia bocznego przy niewielkich prędkościach, w typowych warunkach ruchu miejskiego. Tak jak dotychczas, w
ostatniej chwili inicjuje też działanie korygujące, by zapobiegać kolizjom przy prędkościach przekraczających 30 km/h.
Do nowości na liście wyposażenia nowej Klasy E należy również:
-
Remote Parking Pilot
: system ten pozwala zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie, przy użyciu aplikacji na smartfona. W rezultacie podróżujący mogą z łatwością
wsiadać lub wysiadać z pojazdu, nawet jeśli przestrzeń parkingowa jest ograniczona.
-
Komunikacja Car-to-X
: w 2013 r. Mercedes-Benz, jako pierwszy producent, wprowadził rozbudowaną łączność między samochodami w postaci wyposażenia akcesoryjnego. Teraz czas
na kolejny krok: pierwsze w pełni zintegrowane rozwiązanie Car-to-X trafia do produkcji seryjnej. Dzięki opartej na telefonii komórkowej wymianie
informacji z innymi, również znacznie oddalonymi pojazdami, kierowca może na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem „zobaczyć”, co kryje się za zakrętem
lub przeszkodą. Oznacza to, że wcześniej niż dotychczas otrzymuje ostrzeżenia na temat bezpośredniego zagrożenia, takiego jak zepsuty pojazd
pozostawiony na skraju drogi, gwałtowne opady deszczu lub gołoledź. W takim przypadku nowa Klasa E działa zarówno w trybie odbierania, jak i nadawania
- komunikaty ostrzegawcze są przekazywane dalej automatycznie, poprzez ocenę statusów pojazdu, lub ręcznie, przez kierowcę.
-
PRE-SAFE® impulse side
: system należący do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus. Jeśli wykryje nieuchronne zderzenie boczne, w celach zapobiegawczych przemieszcza
kierowcę lub pasażera z przodu w bok, odsuwając go od strefy zagrożenia. W tym celu błyskawicznie pompuje komorę powietrzną wbudowaną w boczek oparcia
fotela po stronie uderzenia. Zwiększa to dystans między podróżującym a drzwiami i ogranicza oddziałujące na niego siły.
-
PRE-SAFE® Sound
: po wykryciu ryzyka kolizji emituje przez głośniki w kabinie krótki sygnał zakłócający, który może wywołać naturalny odruch ucha wewnętrznego, zwany
odruchem mięśnia strzemiączkowego, i przygotować w ten sposób podróżujących do dźwięku spodziewanego zderzenia.
-
reflektory MULTIBEAM LED o wysokiej rozdzielczości - każdy złożony z 84 osobno sterowanych, wysokowydajnych diod LED - automatycznie
oświetlają drogę niespotykanie precyzyjnym strumieniem o wyjątkowej jasności, i to bez oślepiania innych uczestników ruchu. Zaawansowana matryca
pozwala na kontrolowanie każdego reflektora z osobna i szybkie, dynamiczne reagowanie na zmiany warunków na drodze. Ponadto, wszystkie funkcje systemu
inteligentnego oświetlenia ILS w trybie świateł mijania i drogowych są po raz pierwszy realizowane w pełni cyfrowo, bez pomocy mechanicznych
siłowników. Dotyczy to również pierwszej na świecie całkowicie elektronicznie obsługiwanej funkcji aktywnego oświetlenia.
-
Digital Vehicle Key
: oparty na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy.
inf/zdjęcia/fillmy MERCEDES